sobota 26. ledna 2013

The Daring Bakers: GEVULDE SPECULAAS



Speculaas je tradyčný holandský dezert, který je velmi neobvyklý svou chutí a vůní. Po prvním kousnutí vám bude připomínat perník. Ale slibuji vám, že jste nikdy nic podobného nejedli. Je velmi kořeněný, plný chutí. Do Speculaas se přidává koření, které spíše očekáváte ve vaření a né ve sladkém pečení a tím je Speculaas jiný než ostatní sladké dobroty.

A ta vůně. Jedna z nejlepších!

Na Speculaas je asi největší výhoda to, že si každý pekař může namixovat svoje vlastní koření a vydávat to za rodinné 
tajemství. ;) Návštěva bude určitě ohromena.

Další velká výhoda - je to úžasně jednoduché. Většinou čekám na DB, že výzva bude těžká a nejčastěji i je, ale tohle bylo doopravdy lehčí a chutí patří mezi nejlepší jídla co jsem kdy jedla. Ty nejlepší jídla totiž nemusí být ty nejtěžší.

Slibuji vám, že pokud se rozhodnete holandskou specialitku Speculaas upéct, nebudete litovat a budete všude známí, tou "úžasně voňovou dobrotou"! :)


suroviny:

  • Mandlová pasta: 
  • 125g loupaných mandlí, 
  • 125g cukru, 
  • 1 vejce
  • l, KL citrónové kůry
  • Těsto: 250g polohrubé mouky, 1 KL pečícího prášku, 150g hnědého cukru, koření (viz. dole), 175g másla, + jedno vajíčko (před pečením na mazání)
  •  *
  • Koření:   Nutné: skořice, dva rozemleté hřebíčky, zázvor, muškátový květ (údajně platýz :D)    Dále: bílý pepř, kardamon, koriandr, anýz, muškátový oříšek

* kurzívou jsou ty koření, které jsem do svého Speculaas použila.




Postup:          
Pasta:
Mandle dáme do mixéru a necháme je rozmixovat na sypké, jemné a malé kousíčky. Přidejte cukr a nechte rozmixovat. Směs přesypeme do misky a přidáme vajíčko a nastrouhanou kůru. Promícháme až vznikne pasta. Tu dáme do lednice na minimálně 2 hodiny. Nejlepší je však na dva dny.
Těsto:
Do mísy dáme prosátou mouku, máslo pokrájené na kostičky, cukr, pečící prášek a namixované Speculaas koření. Všechno promícháme a rukama zpracujeme na hladké kompatibilní těsto. Pro lepší pracování ho můžeme dát do lednice.
Formu si vymažeme, vysypeme moukou a na dno dáme pečící papír tak, aby na okrajích přečuhoval a my bychom Speculaas po upečení mohli vyndat. Těsto si rozdělíme na dvě poloviny a vyválíme do požadovaného tvaru formy. Vajíčko si dáme do misky a prošleháme vidličkou. Připravený plát těsta dáme do formy a pomažeme 1/3 vajíčkem. Na něj dáme mandlovou pastu a pomažeme další 1/3 vajíčka. Zase vyválíme plát z těsta, který dáme na mandlovou pastu a pomažeme zbylou třetinou vajíčka. Povrch Speculaas ozdobíme mandlemi a dáme péct na 40 minut do trouby vyhřáté na 180°C.




10 komentářů:

  1. to vyzerá úžasne ! mňam! mám chuť ísť kúpiť mandle a hneď ho upiecť...

    Basha

    OdpovědětVymazat
  2. Tvoje plněné spekulky vypadají moc dobře. Jen by mě zajímalo, co je to za koření, které nazýváš "platýz"? :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Právě, tohle jsem v obchodě nenašla. A když jsem se teď koukala a internet tak mi vylezla nějaká rybička, ale je možné, že mi to google překladač přeložila jinak. :/:D

      Vymazat
    2. Já bych řekla, že "mace" je muškátový květ. Používám taky google překladač.

      Vymazat
  3. Deniska, to vyzerá lákavo a krásne :-) A tie fotky sú nádherné, šikuľka! :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Máš to moc krásné! Ano, každý má jiné chutě :)

    OdpovědětVymazat
  5. Vypada to fajn!
    Osobne bych to mozna udelala vic ve stylu ''cookies''

    OdpovědětVymazat
  6. Super, vsichno maji speculaas fakt povedené! :) Už se těším na únorovu výzvu :)

    OdpovědětVymazat
  7. Denisko, ten Tvůj "platýz" je opravdu Muškátový květ =D, hezky se Ti to povedlo. ;)

    OdpovědětVymazat
  8. Prosímtě, jak je to s těmi výzvami? Jak dlouho na ně mám, kdy je hostitel určí? :) Já se na daring bakers zaregistrovala, ale jsem trošku zmatená....

    OdpovědětVymazat